Intervisie is bedoeld om op gestructureerde wijze met en van elkaar leren. Professionals helpen elkaar om tot nieuwe perspectieven en gedragsverandering te komen, waardoor vraagstukken uit de werksituatie anders benaderd en opgelost kunnen worden.
Intervisie is een methode die professionals hanteren om vraagstukken uit werksituaties gestructureerd te bespreken. Professionals helpen elkaar om tot nieuwe perspectieven en gedragsverandering te komen, waardoor vraagstukken uit de werksituatie anders benaderd en opgelost kunnen worden.
De vraagstukken hebben betrekking op de uitoefening van het beroep, het ontwikkelen van een beroepshouding, de relaties met collega’s, het functioneren van de organisatie en de eigen plaats daarin. Gedurende een intervisietraject kom je meerdere keren aan de beurt als casusinbrenger en ben je een actieve groepsdeelnemer. De casuïstiek die je inbrengt is een situatie of vraagstuk die jou bezig houdt.
De deelnemers helpen elkaar door het geven van feedback en/of adviezen. Intervisie is vooral reflectief en niet-oordelend. Belangrijk is dat de groep eenzelfde referentiekader heeft en functioneert op voet van gelijkheid. Dit maakt dat ieder groepslid advies kan geven vanuit de eigen kennis en ervaringen.
De intervisie wordt begeleid door een professionele coach. Als procesbegeleider ziet die toe op het leren en het belang van de casusinbrenger. Daarnaast is hij de waarnemer die de spelregels, het proces en de tijd bewaakt.