Om goede zorg en/of ondersteuning te kunnen geven aan een ander is het werken volgens plan van belang. In het zorg- of ondersteuningsplan staan alle afspraken tussen zorgvrager en zorgverlener. En wat er nodig is om samen afgesproken doelen te realiseren.
Samen afgesproken doelen realiseren en de voortgang communiceren
Het ondersteuningsplan geeft je als zorgverlener inzicht in benodigde deskundigheid, taken, tijdsduur en tijdstip. Een goed ondersteuningsplan moet begrijpelijk, overzichtelijk, persoonlijk, flexibel en toekomstgericht zijn en aansluiten bij de wensen van de cliënt en zijn veiligheid garanderen. Het ondersteuningsplan vormt de basis voor persoonsgericht werken, voor methodisch en professioneel werken en voor kwaliteitsverantwoording.
De rapportage is van belang als hulpmiddel bij de continuïteit van de zorg en ondersteuning. Mooi gezegd maar wat betekent dat? De zorg- en dienstverlening is een taak van alle medewerkers. Als medewerker bied je een deel van deze dienstverlening. Je bent immers niet 24 uur per dag aan het werk. Dit laatste betekent dat er afstemming nodig is en dat er informatie moet worden overgedragen. In deze training leer je welke regels er verbonden zijn aan het rapporteren. Daarnaast leer je waar je op moet letten bij het schrijven van een objectieve en concrete rapportage.